Utrikes.

2019-12-09 16:00
  • Sedan 2002 har de 100 största vapenföretagen i världen ökat sin försäljning med 47 procent. På bilden syns Tiffany Teasdale-Causer, ägare till vapenaffär i Lynnwood, USA.  Bild: Elaine Thompson/AP
    Sedan 2002 har de 100 största vapenföretagen i världen ökat sin försäljning med 47 procent. På bilden syns Tiffany Teasdale-Causer, ägare till vapenaffär i Lynnwood, USA.
Puffetikett
Dagens ETC

Vapenförsäljningen ökar - svenskt storföretag bland jättarna

Vapenjättarna i världen fortsätter att öka sin försäljning. Förra året sålde världens 100 största vapenföretag varor och tjänster för närmare 4 000 miljarder kronor, enligt en ny sammanställning från Sipri. Listan toppas av amerikanska bolag – men svenska Saab ligger på plats nummer 30.

”Vi ser en upprustnings­spiral”, säger Agnes Hellström, ordförande för Svenska freds.

Sedan 2002 har de 100 största vapenföretagen i världen ökat sin försäljning med 47 procent. Det visar en ny rapport från Sipri, Stockholms internationella fredsforskningsinstitut, som offentliggörs i dag.

Förra året hade vapenjättarna en försäljning på 420 miljarder dollar, det vill säga nästan 4 000 miljarder kronor. Jämfört med året innan är det en ökning med 4,6 procent.

Global upprustningstrend

Ökningen kan delvis förklaras med att flera stora vapenbolag växt genom att köpa upp andra bolag. Exempelvis gjorde amerikanska Nortrop Grumman och General Dynamics, som båda tillhör de fem största vapenbolagen i världen, förvärv i multimiljardklassen under 2018, enligt rapporten.

– Amerikanska företag förbereder sig för det nya vapenmoderniseringsprogrammet som president Trump tillkännagav 2017. Stora amerikanska företag går samman för att kunna producera den nya generationens vapensystem och därigenom ha en större chans att få kontrakt från den amerikanska regeringen, säger Ande Fleurant, chef för Sipris forskningsprogram för vapen och militära utgifter i ett uttalande.

Men att storbolagen går samman är inte den enda förklaringen till ökningen, enligt Agnes Hellström, ordförande för Svenska freds.

– Det hänger också samman med att det är ett oroligt omvärldsläge. Av det följer en tydlig trend av ökad global upprustning. Det blir en upprustningsspiral där alla hakar på och där försäljning och inköp ökar.

Hon säger att det är en utveckling som Svenska freds sett många gånger förr, men att upprustning inte är svaret.

– Att hantera oro och upplevda säkerhetshot med militär upprustning ökar ju spänningarna och osäkerheten ytterligare. Det är ett väldigt dyrt, väldigt skört och ett kontraproduktivt sätt att bygga säkerhet på, säger Agnes Hellström.


Prenumerera på Dagens ETC:s nyhetsbrev

 

Fem jättar i USA

De bolagen som ökade mest mellan 2017 och 2018 finns i USA, Israel och Sydkorea. För första gången sedan 2002 innehas de fem första platserna på listan av företag som är baserade i USA: Lockheed Martin, Boeing, Northrop Grumman, Raytheon och General Dynamics. De fem jättarna som ensamma för 35 procent av den totala försäljningen på topp 100-listan förra året, vilket motsvarar 1 400 miljarder kronor.

Totalt sålde de amerikanska företagen på listan vapen och krigsmaterial för 2 336 miljarder kronor, vilket utgör 59 procent av all vapenförsäljning som gjorde av topp 100-bolagen.

Näst efter USA är det företag i Ryssland som står för störst andel av försäljningen förra året, med 8,6 procent av försäljningen på topp 100-listan tätt följd av Storbritannien med 8,4 procent av försäljningen.

Storbritannien tillhör samtidigt de länder vars bolag minskade försäljningen förra året. Landet har dock fortfarande den största försäljningen i Europa med 332 miljarder dollar. Brittiska BAE Systems är också den största vapenproducenten i världen som är baserad utanför USA.

Sipri förklarar minskningen förra året delvis med att landet vapenmoderniseringsprogram försenats.

Svenska Saab ligger på plats 30 och sålde förra året vapen för 30 miljarder kronor. Agnes Hellström är inte förvånad över placeringen.

– Saab är ju Sveriges största vapenföretag och har också stor statlig uppbackning. Bolaget gynnas ju också av en orolig omvärld, vilket de själva skriver i sin årsrapport.

Mest krigsmaterial

Enligt Saabs egen statistik bestod 85 procent av deras försäljning av krigsmaterial och Agnes Hellström påpekar att bolaget har en tydlig inblandning i exempelvis kriget i Jemen.

– Saab har fått en beställning på stridsledningssystemet Global Eye av förenade arabemiraten och en stor försäljning av Jas Gripen till Brasilien. Det förklarar varför de är framträdande på listan säger hon.

Tidigare i år visade en sammanställning från Sipri att världens totala militärutgifter förra året var 17 300 miljarder kronor. Samtidigt har bland annat FN kommit med rapporter om hur pengar som går till vapen hade kunnat göra nytta på andra områden. Svenska freds vill gärna lyfta de jämförelserna, säger Agnes Hellström.

– Tänk hur mycket annat vi skulle få om vi fördelade de pengarna på ett annat sätt. Det är klart att vi hade önskat en helt annan utveckling och vi ser resultatet redan nu. Det har inte blivit säkrare i världen för att vi rustar upp militärt, tvärtom känner fler stater press att följa efter, på bekostnad av till exempel investeringar i att förebygga väpnad konflikt, säger hon.

DIGITAL PRENUMERATION

TVÅ VECKOR GRATIS!

Läs alla artiklar från Dagens ETC utan kostnad första två veckorna. Därefter är priset 199 kronor/månad. Ingen bindningstid. Du får dessutom Dagens ETC direkt till din mejl, alla dagar i veckan. Beställ för att läsa direkt.

Genom att klicka på ”Prenumerera” godkänner du prenumerationsvillkoren och samtycker till att ETC-företagen hanterar dina personuppgifter

4000

... miljarder kronor. För så mycket sålde de 100 största företagen vapen och militära tjänster för förra året. Det är en ökning med 4,6 procent jämfört med året innan och en ökning med 47 procent sedan 2002 (det första året som jämförbara data fanns tillgängliga). Sipris statistik innehåller inte kinesiska företag, eftersom det inte går att göra tillförlitliga beräkningar på grund av bristen på data.