Miljö.

2021-10-06 10:39
Demonstranter protesterar mot greenwashing i Milan, Italien.  BILD: Antonio Calanni/AP/TT
Demonstranter protesterar mot greenwashing i Milan, Italien.
Puffetikett
Dagens ETC

Stor kampanj vill att EU stoppar fossilreklam

En ny analys av över 3 000 reklamannonser visar hur fossilbolag gång på gång grönmålar sina varumärken. Tidigare i veckan startade en stor medborgar­kampanj i Europa för att sätta tryck på EU att förbjuda fossilreklam.

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här.

Betala per vecka

Från

39 kr

Beställ här!

Prenumerera och betala per vecka. Avsluta när du vill.

Betala per månad

Från

139 kr

Beställ här!

Prenumerera och betala per månad. Avsluta när du vill.

Kampanjen – som går under namnet ”Ban Fossil Fuel Advertising and Sponsorship” – lanserades i måndags av över tjugo europeiska miljö- och medborgar­organisa­tioner såsom Greenpeace, Acton Aid, Avaaz och Transport & Environment. Den är en del av en växande global rörelse mot fossil­reklam i offentliga rum men beskrivs som det första samlade europeiska initiativet i frågan.

Målet är att EU ska förbjuda reklam och sponsring som går ut på att sälja fossila bränslen, fossil­drivna fordon samt flyg och båtar som drivs av fossila energikällor.

Vill få namnunderskrifter

Organisationerna hoppas kunna samla minst en miljon namnunderskrifter, vilket skulle innebära att ­EU-­kommissionen blir ­tvungen att ta sig an förbudsförslaget.

– Företagen som bär störst ansvar för klimatkrisen köper annonser och sponsring för att presentera sig själva som lösningen på krisen och för att påverka politiker. På liknande sätt som med tobaksindustrin har de fossila förorenarna först förnekat vetenskapen och sedan försökt skjuta upp åtgärderna. Ett förbud mot deras reklam är ett logiskt steg för att anpassa offentlig debatt och politik till vetenskap, säger Silvia Pastorelli, klimat- och energikampanjledare vid Greenpeace EU, i ett pressmeddelande.

Missledande annonser

I samma veva som kampanjen drar igång offentliggör Greenpeace Nederländerna en ny undersökning där över 3 000 reklaminlägg från sex stora fossilbolag på sociala medier har analyserats. Omkring 63 procent av inläggen visade sig bestå av greenwashing, det vill säga en form av grönmålning som missleder konsumenter genom att inte på ett korrekt sätt beskriva bolagets affärsverksamhet och sälja in falska klimatlösningar.

Kampanjen mot fossila annonser

Bakom kampanjen ”Ban Fossil Fuel Advertising and Sponsorship” står över 20 organisationer, däribland Action Aid, Avaaz, Europe Beyond Coal, Food and Water Action Europe, Friends of the Earth Europe, Global Witness, Greenpeace och Transport & Environment.

En ny undersökning som Greenpeace Nederländerna gjort tillsammans med journalister på DeSmog visar att en majoritet (63 procent) av över 3000 analyserande inlägg från sex fossila bolag var greenwashing. Annonserna var publicerade på Twitter, Facebook, Instagram och Youtube och kom från fossilbolagen Shell, Total Energies, Preem, Eni, Repsol and Fortum. Inläggen hade publicerats mellan december 2019 (då EU lanserade sin nya gröna giv) och april 2021.