Ledare. Johan Ehrenberg.

2019-09-20 03:00
Puffetikett
Dagens ETC

Så kan vi stoppa suv-hysterin

Faktiskt är detta ett ovanligt bra exempel på politikens misslyckande och storbolagens förakt för sina kunder och samhället – ledare, av Johan Ehrenberg.

En av de mer absurda händelserna de senaste 20 åren är att klimatfrågan och behovet av att minska utsläpp gått hand i hand med bilbranschens storsatsning på att öka utsläppen. Vi pratar miljardinvesteringar för att kunna masstillverka bilar som kallas suv (på engelska sport utility vehicle). De kallas också stadsjeep vilket ju är en tokighet i sig. Ingen privatbilist behöver en jeep i en stad.

Miljömedvetna har kritiserat dessa tokbilar i många år. På allra senaste tid har det i Tyskland blivit en skandal runt dem. Förarna missbrukar fordonen som leksaker på motorvägar och en domare har nyligen försökt få en förare åtalad för mord när han körde i 300 kilometer/timme på motorvägen och sedan 100 kilometer/timme inne i staden.

Begreppet ”bilen från Absurdistan” syns i tyska artiklar och sociala medier.

Faktiskt är detta ett ovanligt bra exempel på politikens misslyckande och storbolagens förakt för sina kunder och samhället. BMW, Audi, Mercedes, ja även japanska bolag som Lexus – alla är de producenter som satsat på större och tyngre och mer förstörande år efter år.

Men ett av de värsta företagen är Volvo som blivit extremt lönsamt på att sälja orimligt stora och dyra suvvar (tänk XC90) till rika ansvarslösa personer, och så alla dessa företag som låter mellancheferna få tjänstebil.

I Sverige nyregistreras 10 000 privata bilar varje månad och 30 000 tjänstebilar. Totalt har antalet bilar ökat från drygt fyra miljoner till över fem miljoner på bara tio år.

Volvo har ju kunskapen och har haft den sedan 90-talet, för att elektrifiera sin flotta, men man har medvetet valt bort det för att istället klättra upp i prisklass till de riktigt dumma köparna. De som lägger 900 000 konor på att köra sin suv några mil per dag inne i en stad.

Det hela blir ju inte bättre av att man de senaste åren lagt till en elmotor med lite batterier och kallat den ”hybrid” vilket gör bilen ännu tyngre, än mer materialdyr och ger ännu större utsläpp så fort den kör på stora vägen.

Jag har själv åkt med förare som skrutit över att de nästan kan ta sig till sommarstugan på el ”fast man får ju köra väldigt långsamt förstås”. Så vad är argumenten för denna bil? Den är så stor att föraren har en falsk känsla av säkerhet. Därmed kör hen också mer korkat. Bilar är ju aldrig säkra och trafiken aldrig något som mår bra av förare som tror att just de klarar sig och att andra får flytta sig.

Suv är helt enkelt en produkt som vid varje logisk granskning av vad fordonet ska användas till, borde vara osäljbar.

Men bilar handlar inte om logik, om att frakta sig från punkt A till B på bästa och enklaste sättet för en själv och för alla andra, utan bilar handlar om fetischism, makt och identitet.

I praktiken har suv-utvecklingen gjort att alla de krav politiker ställt på bilismen blivit meningslösa, en suv släpper ut dubbelt mot en liten stadsbil, de gränsvärden som satts har rundats med en koncentrerad satsning på tokigare och större bilar.

Och i en ekonomi där lån blir nästan gratis så blir kostnaden för den här förstörelsen inte märkbar för höginkomsttagaren.

Ja, det är hen som köper dessa stora stadsbilar.

Så vad kan man göra åt det?

Om politiken slutar låtsas att ”marknaden” löser frågan – vilket den ju uppenbarligen inte gjort på 30 år – så finns det några enkla metoder för att få bort de värsta nyproducerade bilarna.

Staten kan ändra tjänstebilsreglerna så det blir orimligt dyrt att ha dessa tunga fordon som förmån. För företagen är ju inte storleken något som höjer produktiviteten, de flesta tjänstetransporter går utmärkt med en liten bil (eller att företaget har bilpool med stora elbilar).

Fordonsskatten kan bli mer progressiv, alltså mycket dyrare för den stora bilen än för den lilla.

Städer kan ändra trängselskatter så det blir extra kostsamt att åka in med en suv. Pengarna kan sedan gå till stöd för cykling och eltransport.

Samtidigt kan vi ge stöd för konvertering av dessa jättebilar. Att bara skrota dem är ju ett resurslöseri, en stor suv kan enkelt hantera stora mängder batterier och rejäla elmotorer och landsbygden får då de större begagnade fordon den behöver. Ja, det går att konvertera en ny diesel eller hybrid till ren elbil. Men bilbranschen är inte så intresserad eftersom man vill sälja nya bilar.

Stadsjeepar har inte i en stad att göra. Här behöver vi nya elektrifierade transportsystem och de är enkla att satsa på. Allt från Elsparkcyklar (med vettiga trafikregler och ansvar), vanliga cyklar, gratis kollektivtrafik baserad på el och så privata elbilar som delas med en gemensam app.

Staden kan snabbt bli klimat­smart men tiden vi har räcker inte för att långsamt hoppas på att de som tjänar miljarder på att förstöra ska ändra sig och ta ansvar.

Det går inte prata förnuft med en suv-producent.

De måste stoppas.

DIGITAL PRENUMERATION

TVÅ VECKOR GRATIS!

Läs alla artiklar från Dagens ETC utan kostnad första två veckorna. Därefter är priset 199 kronor/månad. Ingen bindningstid. Du får dessutom Dagens ETC direkt till din mejl, alla dagar i veckan. Beställ för att läsa direkt.

Genom att klicka på ”Prenumerera” godkänner du prenumerationsvillkoren och samtycker till att ETC-företagen hanterar dina personuppgifter

Johan Ehrenberg
Johan Ehrenberg 

Grundade ETC 1976. Svarar gärna på frågor och skriver mest om ekonomi och politik. Och solceller. Men det är ju politik det med.

Mejl johan@etc.se

Twitter @JohanEhrenberg