Kultur & Nöje.

2019-05-21 19:28
  • ”Det är en väldigt speciell och stark historia. Att den uppförs på en plats som också den har en stark historia innebär att man tillför ännu en dimension, säger regissören Natalie Ringler om att sätta upp ”Mästaren och Margarita” på Axmar Bruk.  Bild: Tomas van der Kaaij
    ”Det är en väldigt speciell och stark historia. Att den uppförs på en plats som också den har en stark historia innebär att man tillför ännu en dimension, säger regissören Natalie Ringler om att sätta upp ”Mästaren och Margarita” på Axmar Bruk.
  • Axmar bruk i Gävleborg.  Bild: Tomas van der Kaaij
    Axmar bruk i Gävleborg.
Puffetikett
Dagens ETC

Magisk berättelse om sanningen – i en masugn

Folkteatern Gävleborg flyttar tillfälligt ut till en gammal masugn. Där blir det en sommarföreställning av klassiska ”Mästaren och Margarita”. Den magiska berättelsen om vad sanning är förbjöds i kommunisttidens Sovjet, men har enligt regissören fått en ny bäring i en tid där sanning kan ses som något relativt.

Spelplatsen är Axmar Bruk, som ligger efter Jungfrukusten, på gränsen mellan Gästrikland och Hälsingland, ett järnbruk från 1670-talet som domineras av en jättelik masugn. För Natalie Ringler, som regisserar föreställningen, har den unika lokalen en stor roll i skapandet.

– ”Mästaren och Margarita” är en väldigt speciell och stark historia. Att den uppförs på en plats som också den har en stark historia innebär att man tillför ännu en dimension, säger hon.


Prenumerera på Dagens ETC:s nyhetsbrev

 

Den ryska författaren lär ha skrivit på romanen ”Mästaren och Margarita” från 1928 och fram till sin död 1940. Berättelsen som pendlar mellan slapstick, allvar och djupsinne kan beskrivas som magisk realism, även om den skrevs långt innan begreppet uppfanns. I historien ingår skarp kritik av de sovjetiska samhället, vilket ledde till att romanen förblev opublicerad till 1966.

Skuggor som påverkar

Temat för romanen är vad som är sant och falskt, där den sovjetiska diktaturens syn på religion och tron på övernaturlighet diskuteras. Det hela utspelar sig i 1930-talets Moskva.

För Natalie Ringler, som växte upp i Sverige med polska föräldrar och utbildade sig i Polen, har berättelsens historiska kopplingar betydelse.

– För mig är det intressant att skildra förtryckets system, hur en diktatur påverkar människorna i systemet. Men det jag har egna upplevelser av är det postkommunistiska samhället, eftersom jag levde där efter murens fall.

”Någon sorts 1990-tal”

Men även om muren är borta, så finns skuggorna från den tiden kvar. Något som också präglar uppsättningen som nu görs.

– Det är mycket det som intresserar mig, hur skuggorna och minnet påverkar oss, säger Natalie Ringler.

”Mästaren och Margarita” är en till stora delar magisk berättelse, där den uppsättning som nu görs får utspela sig i en mer modern värld än i romanen.

– Om man ska placera in föreställningen i något särskild tid så blir det nog någon sorts 1990-tal. Scenografin vi har valt har inspirerats av bilder på DDR-interiörer.

Är det något budskap i föreställningen som anknyter till dagens samhällsklimat?

– Det är en väldigt politisk historia, men den är mer tidlös än dagspolitisk. Den är politisk i den meningen att politik påverkar ju livet vi lever och de tankar vi har.

Hur förhåller sig ”Mästaren och Margarita” till de problem som i dag finns, med fake news?

– Hur sanningen diskuteras i föreställningen är mycket intressant med tanke på dagens inställning till vad som är sanning. Vi lever ju i en tid där många använder sig av uttryck som ”i min värld så...”, där man tycks förutsätta att sanning kan vara något subjektivt som är upp till varje individ att förhålla sig till. I ”Mästaren och Margarita” hävdas tvärtom att det finns en sanning som är absolut och gäller för alla. Den åsikten gör att det är intressant att koppla föreställningen till vår tid.

DIGITAL PRENUMERATION

TVÅ VECKOR GRATIS!

Läs alla artiklar från Dagens ETC utan kostnad första två veckorna. Därefter är priset 199 kronor/månad. Ingen bindningstid. Du får dessutom Dagens ETC direkt till din mejl, alla dagar i veckan. Beställ för att läsa direkt.

Genom att klicka på ”Prenumerera” godkänner du prenumerationsvillkoren och samtycker till att ETC-företagen hanterar dina personuppgifter

Natalie Ringler

Ålder: 46 år.

Bor: I Stockholm.

Intressen: Pinsamt lite utöver teatern, då mitt yrke påverkar allt jag gör.

Mest uppmärksammad för: Uppsättningen ”Vår klass” på Teater Galeasen, som slog publikrekord och belönades med pris.

Mästaren och Margarita

Michail Bulgakovs (1891–1940) roman om 30-talets Moskva, som på grund av kritiken mot det sovjetiska samhället förblev opublicerad till 1966.

Föreställningen görs av Natalie Ringler i samarbete med Folkteatern Gävleborg.

Spelperiod: 30 maj–30 juni.

Medverkande: Anders Berg, Lina Englund, Björn Johansson, Dasha Nikiforova, Martin Pareto, Cecilia Wernesten och Alexandra Zetterberg Ehn.