Klimat.

2021-04-19 16:50
En grupp internationella juriststudenter på VU University Amsterdam har anmält företaget Shell för felaktig marknadsföring. Bild: Greenpeace
En grupp internationella juriststudenter på VU University Amsterdam har anmält företaget Shell för felaktig marknadsföring.
Puffetikett
Dagens ETC

Sålde bensin med klimatslogan – nu anmäls bolaget

När oljebolaget Shell försöker sälja sin bensin med påståenden om klimatkompensation reagerade en grupp nederländska universitetsstudenter. Nu har de lämnat in ett klagomål för att stoppa kampanjen.

”Konsumenterna vilseleds att tro att det finns en simpel lösning på klimatförändringarna”, säger studenten Leila Turpeinen.

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här.

Betala per vecka

Från

39 kr

Beställ här!

Prenumerera och betala per vecka. Avsluta när du vill.

Betala per månad

Från

139 kr

Beställ här!

Prenumerera och betala per månad. Avsluta när du vill.

”Gör skillnaden, kör CO2-neutral”. Så lyder några av Shells annonser i Nederländerna. Reklamkampanjen är direkt missvisande, menar en grupp internationella juriststudenter på VU University Amsterdam som lämnat in en 95 sidor långt klagomål mot det brittisk-nederländska företaget.

Vilseleder konsumenten

Kritiken i klagomålet är främst riktad mot att Shell i sin marknadsföring säljer in en felaktig bild av att konsumenten kan kompensera sina koldioxidutsläpp genom att betala enbart en eurocent (motsvarande ungefär en krona) mer per liter bränsle i en ”frivillig koldioxidkredit”. Studenten Leila Turpeinen menar att Shell inte kan leva upp till det påstående som marknadsförs.

– Den svartvita bilden ger inte konsumenterna möjlighet att se det komplexa i klimatförändringar, men framförallt är det största problemet med reklamen att konsumenterna vilseleds att tro att det finns en simpel lösning på klimatförändringar, vilket det inte gör, säger hon.

Lisa van Langen, en annan av studenterna bakom klagomålet, menar att marknadsföring om klimatkompensation säljer in en felaktig bild att koldioxidutsläpp kan ’neutraliseras’ eller ’kompenseras’.

– När reklam inte är tillräckligt informativ om produktens påverkan så kan det påverka konsumentens köpbeslut. Jag hoppas att vårt klagomål kan inspirera personer som kommer i kontakt med reklam gällande fossila bränslen, och att det hjälper dem att tänka efter en gång till, säger hon.

Vill se ett totalt förbud

Klagomålet som lämnats in till reklamkodskommittén har fått stöd av organisationerna Reclame fossielvrij (Fossilfri reklam) och nederländska Greenpeace. De två organisationerna kräver ett fullständigt förbud mot reklam för fossila bränslen i landet.

– Om studenterna vinner kommer det bli svårare för olje- och gasbolag och flygbolag att lura folk med påståenden om kompensation. Men jag är säker på att dessa företag kommer att hitta ett annat sätt att gröntvätta och vilseleda oss. Det har de alltid gjort, säger Femke Sleegers på Reclame fossielvri till Dagens ETC.

Frågan om förbud mot fossilreklam väcktes i Amsterdam i slutet av förra året. I december röstade lokala politiker igenom ett stopp för reklam för fossil konsumtion i staden. Ett liknande förbud i hela landet fanns också med i flera partiers program i det nederländska parlamentsvalet den 17 mars. För tillfället ser Amsterdam över hur förbudet ska kunna införas i staden och svar väntas komma före juni. Regeringsbildandet pågår fortfarande i landet och Femke Sleegers menar att framtiden för ett landsomfattande förbud helt beror på hur regeringen kommer se ut.   

Den nederländska kampanjen

l Reclame fossielvrij är en nederländsk kampanj som kräver förbud mot fossila annonser. Det primära målet är att få landets politiker att stifta en ny lag.

Hittills har fem politiska partier i Nederländerna skrivit in kravet på förbud mot fossila annonser i sina valmanifest.

Det är partierna GroenLinks, det första partiet i Nederländerna med klimat, miljö och hållbarhet som huvudfrågor, Partij voor de Dieren som har ett ekocentriskt perspektiv, värdekonservativa Christen-Unie (CU, Kristen union), BIJ1, ett nytt parti för klimaträttvisa, feminism och antirasism samt arbetarpartiet PvdA.

Samtliga partier utom CU vill – utöver att förbjuda annonser för fossila bränslen,  flygresor och fossilbilar – även förbjuda annonser för produkter och tjänster som avsevärt ökar efterfrågan på fossila

l Regeringen har låtit en grupp medborgare komma med klimatförslag. Denna kommitté ställer krav på att offentliga annonsplatser ska stängas för fossilintensiva produkter och tjänster.