Klimat.

2021-10-06 15:25
Bild: Shutterstock
Puffetikett
Dagens ETC

Ny analys: Preem värst på greenwashing

Svenska oljebolaget Preem är värst på greenwash i sociala medier. Det visar en ny undersökning från forsknings- och medieanalysnätverket De Smog.

Tipsa om artikeln via e-post

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här.

Betala per vecka

Från

39 kr

Beställ här!

Prenumerera och betala per vecka. Avsluta när du vill.

Betala per månad

Från

139 kr

Beställ här!

Prenumerera och betala per månad. Avsluta när du vill.

De Smog har undersökt sex europeiska fossilbolags kommunikation i sociala medier.

Undersökningen visar att närmare två tredjedelar av företagens inlägg på sociala medier sedan 2019 ger en ”grön” bild av företaget, trots att lejonparten av deras affärsverksamhet fortfarande baseras på fossila bränslen.

Svenska oljebolaget Preem, vars affärsverksamhet till 98 procent bygger på petroleumprodukter, toppar listan. Företagets marknadsföring ger en annan bild. Den handlar till 81 procent om deras mycket begränsade ”gröna” verksamhet.

Detsamma gäller det finska kraftbolaget Fortum och Europas största oljebolag, Shell, som också presenterade vad de betraktar som gröna engagemang i 81 procent av inläggen, medan portföljerna pekar i en annan riktning. Shells verksamhet är till 90 procent fossil, medan Fortums affärsportfölj till 54 procent består av fossila produkter.

De tre andra undersökta företagen Total, Eni och Repsol, uppvisar en liknande bild med med ett oproportionerligt stort fokus på gröna reklamkampanjer.

Taktik känd från tobaksindustrin

– Det här är greenwashing, och helt missvisande. Det är verkligen själva definitionen på greenwash, att agera smutsigt, men prata grönt, säger Geoffrey Supran, forskningsassistent vid Institutionen för vetenskapshistoria vid Harvard University, i en artikel från De Smog.

– Precis som tobaksindustrin gjorde, använder fossilindustrin reklam och kampanjer för att avleda uppmärksamheten från sina skadliga affärsmodeller, lura allmänheten och politikerna med falska lösningar och i slutändan fördröja klimatåtgärder, säger Georgia Whitaker, ledande kampanjare för Fossil Free Revolution i nederländska Greenpeace, i samma artikel.

Mål och strategier

Dani Backteg, presschef på Preem, säger till Dagens ETC att det är viktigt för företaget att visa vad det gör och vilka mål det har.

– Vår strategi och vårt mål för framtiden handlar om förnybart, och vi tycker att det är viktigt att prata om det snarare än om gårdagens lösningar, även om vi är medvetna om att det är lång väg kvar innan vi är där, säger han.

 

Tipsa om artikeln via e-post

Fakta:

 

Vilseledande kommunikation
– De Smogs undersökning var beställd av Greenpeace, men har enligt De Smog utförts självständigt och utan inblandning av organisationen.

– Termen Greenwashing definieras som en paraplyterm för vilseledande kommunikation och företagspraxis som avsiktligt eller inte, framkallar falska positiva uppfattningar om en organisations miljöprestanda.

– I Sverige har Konsumentverket endast delat ut ett vite för greenwashing på tio år, trots att antalet vilseledande miljöpåståenden i reklamen ökar för varje år. Det visar en granskning från Greenpeace.