Klimat.

2021-07-02 14:37
  • Bild:  Andrew Hurley
  • Gustav Martner, talesperson för reklam- och marknadsfrågor på Greenpeace Sverige.  Bild: Greenpeace Sverige
    Gustav Martner, talesperson för reklam- och marknadsfrågor på Greenpeace Sverige.
Puffetikett
Dagens ETC

Norwich i Storbritannien förbjuder miljöfarlig annonsering

Fler städer i Europa följer efter Dagens ETC:s initiativ att förbjuda fossila annonser. Nu är det staden Norwich som sätter stopp för reklamen.

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här.

Betala per vecka

Från

39 kr

Beställ här!

Prenumerera och betala per vecka. Avsluta när du vill.

Betala per månad

Från

139 kr

Beställ här!

Prenumerera och betala per månad. Avsluta när du vill.

I oktober 2019 startade Dagens ETC tåget. Några månader senare följde brittiska The Guardian efter och sa nej till fossila annonser. 
Nu har staden Norwich i Storbritannien klubbat ett förbud mot miljöfarliga annonser och sponsring. Snabbmatsreklam, spelannonser, reklam för alkohol och snabblån kommer också förbjudas.

Norwich är inte den enda platsen där det kampanjats för nya riktlinjer för reklamen. I Tyskland försöker en grupp få dagspressen i landet att sluta ta in annonser för fossilt bränsle. I Amsterdam förbjöds liknande annonsering i tunnelbanan i maj i år. 

”Oerhört glädjande”

Norwich ska nu utarbeta en annonsstrategi som visar vilken skadlig inverkan miljöfarliga produkter har på invånarna i staden och efter det utreda vilka företag och produkter de vill bli förknippade med och stödja framöver.

– Det är oerhört glädjande att höra om Norwich. Det är uppenbart att det handlar om framsynta politiker som fattar att det just nu finns en chans att gå lite före något som ändå kommer att komma, säger Gustav Martner, talesperson för reklam- och marknadsfrågor på Greenpeace Sverige. 

Tror på ett förbud

Greenpeace Sverige jobbar för att även Sverige ska förbjuda fossilreklam. I juni lanserade de en nätkampanj mot just det. De vill se ett förbud mot att annonsplatserna visar upp onödigt flygande eller fossil förbränning. Även om ingen stad i Sverige ännu har infört ett förbud har Gustav Martner hopp om att så kan ske. ”Det kommer komma ett förbud.”

– Det finns två punkter som gör att det kan gå relativt snabbt. Dels är det den akuta klimatkrisen som syns nu med värmerekorden och skogsbränder. Dels finns det redan historiska exempel på hur det har genomförts förbud, som med tobak. Det finns redan en modell att följa, säger han. 

Länder och tidningar som tagit bort reklam

• Dagens ETC var först att förbjuda fossil annonsering 2019.
• The Guardian sa nej några månader senare.
• DN förbjöd viss fossil annonsering i februari 2021.
• Amsterdam stoppade den här typen av annonsering i tunnelbanan maj 2021. Staden planerar att förbjuda fossil reklam i gaturummet.
• Sedan våren 2021 jobbar en tysk kampanjgrupp för att fossil annonsering ska förbjudas i landet.
• Brittiska Norwich införde förbud mot fossil annonsering den 29 juni i år.