Klimat.

2021-06-23 14:00
Bild: Will Rose
Puffetikett
Dagens ETC

Greenpeace inleder kampanj för svenskt fossilreklamförbud

Ska vi minska utsläppen av koldioxid kan vi inte fortsätta annonsera för onödigt flygande eller för stora fossilbilar. Det menar Greenpeace Sverige, som nu inleder en kampanj för att politiker ska anta ett nationellt förbud mot fossilreklam.

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här.

Betala per vecka

Från

39 kr

Beställ här!

Prenumerera och betala per vecka. Avsluta när du vill.

Betala per månad

Från

139 kr

Beställ här!

Prenumerera och betala per månad. Avsluta när du vill.

”Share your dreams. Res 2 för 1 till polarisarna innan de smälter”. Så inleds Greenpeace nätkampanj mot fossila annonser, som är snubblande lik en SAS-reklam för bonusresor.

Väljer man att klicka på länken inser man dock snart att det rör sig om en kampanj från svenska Greenpeace. På webblänken som dyker upp lyder överskriften: ”Det är dags för ett fossilreklamförbud”.

– Vi vill börja sätta fingret på det här som ni på Dagens ETC redan gjort för ganska länge sedan, det vill säga det ohållbara med fossil reklam, säger Gustav Martner, talesperson för reklam- och marknadsfrågor på Greenpeace Sverige.   

Han berättar vidare att Greenpeace Sverige har samarbetat med Greenpeace på europeisk nivå för att driva igenom ett fossilreklamförbud inom EU.

– Men samtidigt går det ju att införa sådana här förbud frivilligt på alla möjliga olika nivåer redan idag, om man bara vill. Som stad, som i Amsterdam, som tidning, som ni och The Guardian har gjort, eller som nation, bara den politiska viljan finns där, säger Gustav Martner.     

”Res till Arktis – paddla bland isarna”

Greenpeace har valt att bildsätta sin kampanj mot fossil reklam med en befintlig bild från en SAS-reklam, föreställande två personer som paddlar kajak i Arktis smältande islandskap.

– Bilden föreslår att man ska paddla bland Arktis isar, innan det är för sent. ”Res två till priset av en, med dina insamlade bonuspoäng”. Det är ett typexempel på hur ohållbar den här reklamen är, som har som målsättning att upprätthålla en livsstil där människor tar sina bonuspoäng för att kunna resa lite extra, säger Gustav Martner.

Normerna måste förändras, precis som de gjorde för annonser kring rökning som ”en attraktiv och lockande livsstilsmarkör”, menar han.

– Ska vi få folk att röka mindre kan rökningen inte få fortsätta att marknadsföras som en attraktiv livsstil, bestämde man sig för. På samma sätt kan vi inte fortsätta annonsera för onödigt flygande, eller onödigt stora fossilbilar, säger Gustav Martner.    

SAS följer som flygbolag bara marknadslogiken och fortsätter ”kämpa på inom ramen för vad som är lagligt”, poängterar han.

– Därför måste våra politiker våga agera mot den här reklamen. Det är inte ens en särskilt radikal idé. Jag säger inte att SAS ska tvingas lägga ned helt, men onödigt flygande måste förhindras så gott det går om vi ska kunna rädda klimatet.