Inrikes.

2014-01-23 09:20
  • I början av januari spårade ett godståg ur söder om Stockholm.  Bild: Magnus Hjalmarson Neideman/SvD/TT
    I början av januari spårade ett godståg ur söder om Stockholm.
  • Konkurrensen som SJ har utsatts för i och med avregleringen kan vara början på slutet för företaget, tror journalisten Mikael Nyberg och Karin Svensson Smith (MP). Bild: Fredrik Sandberg/TT
    Konkurrensen som SJ har utsatts för i och med avregleringen kan vara början på slutet för företaget, tror journalisten Mikael Nyberg och Karin Svensson Smith (MP).

”SJ riskerar att slås ut”

Tipsa om artikeln via e-post

Fler nedskärningar är att vänta och privatiseringen av järnvägen kan vara början på slutet för SJ. Det tror både tågexperten Mikael Nyberg och Karin Svensson Smith (MP) efter beskedet om en miljardbesparing i tisdags.

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på !
Om du redan är det loggar du in här.

Betala per vecka

Från

39 kr

Beställ här!

Prenumerera och betala per vecka. Avsluta när du vill.

Betala per månad

Från

139 kr

Beställ här!

Prenumerera och betala per månad. Avsluta när du vill.

400 personer riskerar att förlora jobben och SJ:s vd Christer Fritzon flaggar redan för fler nedskärningar. Avregleringen av järnvägen har slagit hårt mot SJ:s ekonomi och enligt frilansjournalisten Mikael Nyberg, som granskat avregleringen av järnvägen i boken Det stora tågrånet, är tisdagens besked bara början. Han konstaterar att SJ:s ekonomiska kris är direkt kopplad till avregleringen.

– Risken är stor att man hamnar i en ond spiral. Den utvecklingen man kan tänka sig i ett mörkt framtidsscenario, är att det blir busstrafik, bil och flyg som gäller upp över Norrland, och att vi bara har pendeltrafik och viss regionaltrafik kring storstäderna, säger han.

Kan bli trängre

Karin Svensson Smith, MP:s talesperson i infrastrukturfrågor, är rädd att den ökade konkurrensen riskerar att slå ut SJ. Hon säger också att det säkert finns en och annan borgerlig politiker som hoppats på just det.

– Vill man det så har man ju gjort helt rätt. Men jag tror inte att alla tycker det. När det gäller apoteket ville man uppenbarligen ha kvar ett statligt ägt bolag, och gjorde så. Men här tror jag att man måste välja. Vill man ha statligt ägande så måste man ha ett system som hänger ihop. Jag tycker inte att staten ska lägga sig i allt, men just järnvägen lämpar sig illa för att konkurrensutsätta, säger hon.

Mikael Nyberg tror i första hand att konkurrensutsättningen kommer att leda till att trafiken tunnas ut på sträckor som inte är lönsamma, och att det blir allt trängre på de få sträckor mellan storstäderna som är lönsamma och som SJ och de privatägda bolagen slåss om att trafikera. Ett scenario där SJ helt försvinner är mindre troligt, men Mikael Nyberg utesluter inte att det blir så. Dels för att tågtrafiken överlag riskerar att bli ett mindre attraktivt alternativ, då trafiken på de mindre lönsamma sträckorna tunnas ut förlorar järnvägen sin stora konkurrensfördel gentemot flyget – den att det är ett sammanhängande nät där det går att ta sig över hela landet utan att byta färdsätt.

– Ett annat scenario är att järnvägstrafiken i Sverige tas över av någon av jättarna från kontinenten. Om vi inte vill ta den vägen, vilket skulle beröva oss allt inflytande, då är en offentligt ägd järnväg en nödvändig förutsättning, säger han.

Ulf Adelsohn (M), tidigare styrelseledamot i SJ, lämnade sin post 2011 efter att ha kritiserat regeringen. Han är kritisk till avregleringen.

– Delar av det här är nu lite vildsint, om jag säger så. Man har delat upp tågtrafiken på alldeles för många bolag och företag och det är det som gör att det finns ingen som har riktigt ansvar längre. Det är för många kockar, ingen har riktigt ansvar och det är heller ingen som vill ta det, säger han.

Seko har varnat för säkerheten

Fackförbundet Seko har vid flera tillfällen varnat för att privatiseringen också lett till säkerhetsrisker, nu senast i början av januari sedan ett tåg spårat ut mellan Huddinge och Stuvsta söder om Stockholm. Efteråt visade det sig att den entreprenör som ansvarade för rälsen vid en inspektion noterat att två bultar var lösa. Reparationen skulle dock dröja en månad.

Karin Svensson Smith tvekar inte om att utlägget av järnvägsunderhållet på entreprenad innebär ökade säkerhetsrisker.

– Dels är det färre människor som gör själva jobbet. Och de som gör jobbet, gör bara precis det som står i upphandlingen. Statistiken när det gäller urspårningar talar sitt tydliga språk, säger hon.

Tipsa om artikeln via e-post

SJ sparar 1 miljard...

På tisdagsmorgonen varslade SJ 400 anställda inom administration och försäljning om uppsägning. SJ ska spara en miljard på tre år för att möta den nya konkurrensen på spåren.

... och satsar 3,5 miljarder

En vecka innan varslen meddelade SJ att man storsatsar 3,5 miljarder på att rusta upp sina SJ2000-tåg, tidigare känt som X2000. Både inredningen och det tekniska i vagnarna ska renoveras. 2016 ska det första av 36 tåg rulla ut i landet. Även denna förändring motiveras med att den stärker konkurrenskraften.

 

Detta har hänt


21 januari 2014

• SJ presenterar ett sparpaket som innebär att 400 personer varslas och 17 resebutiker stängs. Totalt ska en miljard kronor sparas. En av de tunga anledningarna till åtstramningen är den nya konkurrensen på sträckan Göteborg-Stockholm, en av SJ:s mest lönsamma linjer.

7 januari 2014

• Ett tåg spårar ur söder om Stockholm. Entreprenören har vid en inspektion noterat att två bultar är lösa.

2013

• Riksrevisionen kritiserar i december såväl regering som flera ansvariga myndigheter för hanteringen av järnvägstrafiken.

• Ett godståg som spårar ur norr om södra station i Stockholm orsakar totalstopp i trafiken förbi Stockholms central.

2012

• Nedrivna kontaktledningar orsakar i augusti försening för tusentals resenärer i Skåne.

• Flera dagars stopp i pendeltågtrafiken till och från Stockholm i maj beräknas enligt Stockholms Handelskammare kosta samhället totalt 40 miljoner kronor.

2011

• Ulf Adelsohn (M) avgår som ordförande för SJ och kritiserar regeringen.

2010

• 1 oktober öppnas persontrafiken helt och hållet för konkurrens. Sverige blir först i Europa med en helt avreglerad marknad. Samma år varnar Trafikverket i en rapport för att de minskade anslagen för underhåll kommer att leda till fler förseningar, fler stora störningar och dyra akuta reparationer.