Inrikes.

2014-01-24 17:34
"Ledningen vill ha tre bemanningsanställda här på heltid, då kunde de lika gärna fastanställa, säger Patrik Hörstam, facklig representant för Transport på Södertälje hamn.
"Ledningen vill ha tre bemanningsanställda här på heltid, då kunde de lika gärna fastanställa, säger Patrik Hörstam, facklig representant för Transport på Södertälje hamn.

Bemanningsbolag i Södertälje hamn – med stöd av V

Tipsa om artikeln via e-post

Kommunägda Södertälje hamn ska börja anlita bemanningsföretag. Det införs med stöd av Vänsterpartiet. Facket varnar för att det här bara är början – och att fler kommunala hamnar kommer att följa efter.

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på !
Om du redan är det loggar du in här.

Betala per vecka

Från

39 kr

Beställ här!

Prenumerera och betala per vecka. Avsluta när du vill.

Betala per månad

Från

139 kr

Beställ här!

Prenumerera och betala per månad. Avsluta när du vill.

Just nu pågår förhandlingar mellan Södertälje hamn och ett antal olika bemanningsföretag. Det sedan styrelsen för hamnen har sagt ja till hamnledningens förslag att börja anlita ett bemanningsföretag.

– Trots att vi normalt är emot bemanningsföretag var vi i styrelsen eniga i det här fallet. Även om det känns som att välja mellan pest eller kolera är det enda möjligheten, säger Lennart Rendik, förste vice ordförande i hamnstyrelsen för Vänsterpartiet.
 
Förra året gick Södertälje hamn med 16 miljoner kronor i förlust. Lennart Rendik menar att det, och det ojämna flödet i hamnen, är anledningen till att man måste anlita bemanningsföretag. Det nuvarande systemet med en vikariepool – så kallade blixtare – som kan användas vid toppar fungerar inte, menar han.

– Efter att a-kassereglerna ändrades går det inte att deltidsstämpla i samma utsträckning längre, och därmed har vi mindre möjlighet att använda blixtare. Det här handlar om överlevnad för oss, vi måste ta in bemanningsanställda, säger Lennart Rendvik.
 
Men det resonemanget har Patrik Hörstam, facklig representant för Transport på Södertälje hamn, svårt att tro på.

– Vi hade åtta blixtare inne idag, det fungerar utmärkt. Dessutom vill de ha tre bemanningsanställda här på heltid, då kunde de lika gärna fastanställa, säger han.

Förutom de tre är tanken att mellan tio och 20 bemanningsanställda ska hyras in vid toppar. Patrik Hörstam menar att många av stuveriarbetarna i hamnen nu är oroliga för att det här bara är början. I våras sas 16 anställda upp. Patrik Hörstam tror att uppsägningarna kan bli fler.

– Nästa gång det blir mindre att göra kommer de säga upp oss fastanställda, och så får vi söka oss till bemanningsföretagen. Många känner stor oro över det här nu. Den psykosociala arbetsmiljön här är allt annat än bra.

Han menar också att det är sannolikt att fler kommunala hamnar kommer att ta efter.

– Många hamnar har liknande situation med toppar och dalar. Det finns en risk att fler kommunala hamnar kommer att göra så här nu och hyra in personal. Det här kommer att bli en central fråga för Transport.
 

 
Vet du mer om vad som är på gång i hamnen? Tipsa oss på dagens@etc.se.

Tipsa om artikeln via e-post