Energi.

2021-09-15 16:27
  • Bild: Shutterstock
  • Karin Pleijel
    Karin Pleijel
Puffetikett
Dagens ETC

Preem får utöka i Göteborg – ”Galet att öka utsläppen”

MP, V och Fi i Göteborg rasar mot att Preem fått tillstånd att utöka sin verksamhet och vill nu att kommunstyrelsen överklagar beslutet från Mark- och miljödomstolen.

– Det är helt galet att man tillåter Preem att öka utsläppen av koldioxid när vi är i en akut klimatkris, säger Karin Pleijel (MP).

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här.

Betala per vecka

Från

39 kr

Beställ här!

Prenumerera och betala per vecka. Avsluta när du vill.

Betala per månad

Från

139 kr

Beställ här!

Prenumerera och betala per månad. Avsluta när du vill.

I Lysekil förra året gick de bet, men på Hisingen i Göteborg verkar det nu som att Preem kommer att kunna expandera sin verksamhet. Mark- och miljödomstolen har nämligen godkänt fossilbolagets ansökan om att utöka sin produktion – idag ligger den på sex miljoner ton råolja – med ytterligare 1,6 miljoner ton fossilfri råvara för att kunna producera förnybar diesel, något som Dagens ETC tidigare berättat om

– Vi är glada över det positiva beskedet från domstolen. Den planerade utbyggnaden av raffinaderiet i Göteborg är ett viktigt steg på vägen mot våra och Sveriges klimatmål. Ett nytt miljötillstånd ger oss möjlighet att starta storskalig förnybar produktion, vilket är avgörande för vår omställning, säger Preems vd Magnus Heimburg i ett pressmeddelande där de också förklarar att tillståndet i förlängningen kommer att leda till minskade utsläpp från transporter med 12,5 miljoner ton per år, ”motsvarande cirka 20 procent av Sveriges totala utsläpp”.

”Måste minska utsläppen”

Miljöpartiet, Vänsterpartiet och Feministiskt initiativ i Göteborg har dock en annan syn på saken. Enligt dem är det istället oacceptabelt att utsläppen av koldioxid tillåts öka och de föreslår därför att kommunstyrelsen i Göteborg ska överklaga domen.

– Det är helt galet att man tillåter Preem att öka utsläppen av koldioxid när vi är i en akut klimatkris. Vi har ju klimatmål både lokalt och i landet som bygger på att vi ska minska utsläppen, inte öka dem, säger Karin Pleijel, kommunalråd för Miljöpartiet, till Dagens ETC.

Preems argument att deras utvidgade verksamhet kommer att leda till minskade utsläpp i framtiden ger Karin Pleijel inte mycket för. 

– Koldioxidutsläppen påverkar ju globalt. Det spelar ingen roll var man släpper ut det. Man kan inte som Preem skylla på minskade utsläpp längre fram eller någon annanstans. Det här sker inom vår geografiska yta och det är vårt ansvar att minska utsläppen här, säger hon och påminner om att klimatnyttan hos biobränslen är starkt ifrågasatt.

Men då är det inte egentligen utbyggnaden ni är emot, utan att den fossila produktionen kvarstår?

– Vi hade velat se att de fasade ut det fossila när man fasar in det nya. HVO (det vill säga biodiesel, reds anm.) kommer inte att lösa alla problem men kan vara en del i en mix av lösningar, det vill säga om man försäkrar sig om att HVO:n produceras hållbart, med hänsyn till biologisk mångfald.

Fakta

HVO står för ”hydrogenated vegetable oil” och är en typ av biodiesel som kemiskt sett är näst intill identisk med vanlig diesel och därmed också kan ersätta det som drivmedel.

Biodiesel innebär inte att produktionen är utsläppsfri. Biobränslen stod 2018 för 23 procent av den den totala bränsleanvändningen i transportsektorn. Om biodrivmedlens utsläpp hade synts i statistiken hade transportsektorns klimatbelastning då ökat från 16,4 till 20,4 miljoner ton.

Om de biogena utsläppen hade synts i statistiken skulle de svenska koldioxidutsläppen öka till 100 miljoner ton. Det är dubbelt så mycket som de drygt 50 miljoner ton vi rapporterar officiellt.