Debatt. .

2017-08-07 04:00
För att producera ett bildäck går det åt cirka 26,6 liter råolja. Årligen slängs cirka 300 miljoner bildäck på tippen, bara i USA. Bild: Marcus Ericsson/TT
För att producera ett bildäck går det åt cirka 26,6 liter råolja. Årligen slängs cirka 300 miljoner bildäck på tippen, bara i USA.

"8 miljarder liter olja slösas bort varje år"

För ett par år sedan kom en norsk studie som visade att den största miljöboven av mikroplaster i haven var just bildäck.  För att producera ett bildäck går det åt cirka 26,6 liter råolja. 

I vår bok ”Olja för Blåbär – Energi, Makt och Hållbarhet” tar vi upp många exempel på hur mycket olja det går åt för att framställa alla de prylar vi gjort oss så beroende av och hur vi kan ställa om vår ekonomi för den fossilfria framtid vi går till mötes.

En av dessa är bildäck. För att producera ett bildäck går det åt cirka 26,6 liter råolja. Årligen slängs cirka 300 miljoner bildäck på tippen i USA vilket innebär att nära 8 miljarder liter eller över 50 miljoner fat olja slösas bort varje år bara i form av bildäck i Förenta Staterna.


BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS

Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8


För att sätta detta i perspektiv: räknat på USA:s oljekonsumtion för 2016, går 2,5 dygn av landets årliga oljekonsumtion upp i rök räknat i oljeinnehållet i de bildäck som dumpas varje år.

Det är inte bara ett enormt energislöseri utan bidrar även till en omfattande miljöförstöring då övergivna bildäck bildar enorma föroreningskällor i naturen som regelbundet drabbas av svårsläckta bränder och bidrar till att öka utsläppen.

För ett par år sedan kom en norsk studie som visade att den största miljöboven av mikroplaster i haven var just bildäck. I studien som rapporterats om av bland andra den populärvetenskapliga tidningen Extrakt, kommer hela 62.5 procent av de årliga utsläppen av mikroplaster i Norge från däckslitage och vägmarkeringar.

Det finns företag som ägnar sig åt återvinning av bildäck och det har på senare år blivit populärt inom omställningsrörelsen att använda bildäck som isoleringsmaterial i till exempel jordskepp/jordhus. Men likväl går enorma mängder olja åt i tillverkningsprocessen för att ta fram bara ett bildäck.

Ser vi globalt framstår detta ännu tydligare. 2016 tillverkades cirka 88 miljoner bilar i världen. Bara räknat på personbilar innebär detta att det går åt ungefär lika mycket olja som slängs på tippen i form av bildäck i USA årligen, till att även framställa nya bildäck i världen varje år.
Globalt kan det likställas med att drygt ett halvt dygn av världens årliga oljekonsumtion går åt bara till att producera nya bildäck!

Just nu visar många av de stora däcktillverkarna upp framtidsdäck som de hävdar håller längre, kan återvinnas och en del påstår till och med att de hittat ett substitut till de oljeberoende gummidäcken.

Nyligen visade till exempel Michelin upp konceptdäcket Visionary Concept. Däcket består av träflisor, apelsinskal och biprodukten av sockerrörsodling. Det behöver heller inte pumpas då det inte innehåller något tryck och är därför skyddat mot punktering.

Däcket behöver inte någon fälg och är helt organiskt framställt, så det verkar lovande, men företaget tror inte att det finns på marknaden förrän om 15–20 år.
För sent för den brådskande fossilfria omställningen.

Förhoppningsvis kan framställningen av organiska däck ske betydligt snabbare med utvecklingen av 3D-skrivare. Visionary Concept-däcket är nämligen framtaget med hjälp av en 3D-skrivare och Michelin har förstås funderat på hur de ska kunna tjäna pengar även på super-hållbara och miljövänliga däck.

Däcken är nämligen framtagna för att kunna byta mönster för olika typer av underlag genom att bilarna stannar till vid ”3D-skrivarstopp” där däcken får nya mönster för exempelvis vinterunderlag. Det här kommer säkerligen inte vara gratis och ju oftare människor tar för vana att byta mönster desto mer slits de rimligen.

Å andra sidan kan man tänka sig att i takt med att 3D-skrivare blir allt vanligare de närmaste åren, kommer fler företag och rent av privatpersoner kunna tillverka organiskt framställda däck vilket gör att de kommer till marknaden snabbare.

Det bästa vore förstås om antalet bilar radikalt kan minska i antal på vägarna, något som kan bli möjligt när eldrivna fordon kombineras med självkörande teknik.

Det öppnar nämligen för att låta många fler dela på bilarna som en taxiliknande tjänst där det kan löna sig att åka fler i samma fordon och där personbilsägandet riskerar att bli mycket dyrare än en abonnerande upphämtningstjänst.

Vi går tveklöst mot en elektrifiering och automatisering av transportsystemet men att vänta på ”evighetsdäck” för att minska vårt oljeberoende har vi inte tid med. Planeten har redan resursväxtvärk och klimatfeber.

Johan Landgren

Huvudförfattare till boken ”Olja för blåbär – Energi, Makt och Hållbarhet”.
Står bakom bloggen ”Olja för Blåbär” som handlar om inspiration för fossilfri omställning av ekonomin. 

Johan Landgren 
Författare av "Olja för Blåbär – Energi, Makt och Hållbarhet"